Vi är övertygade om att ju tidigare man
kan få ungdomar intresserade av matematik,
fysik, kemi, biologi och teknik, desto lättare är
det för elever att se och kunna använda
sig av dessa kunskaper i livet framöver.
Därför kommer vi särskilt
satsa på dessa ämnen och samarbeta med världen
utanför skolan.
Ett sådant är med
Lunds Universitet. Där har man under flera år,
tillsammans med Nationalencyklopedin, erbjudit åk
6-9 spännande och populära vetenskapsshower
i biologi/geovetenskap, fysik och kemi, med vidhängande
skolaktiviteter. Detta har gjorts för att visa
att naturvetenskap är roligt och att naturvetenskap
kan bli det stora äventyret att förstå
hur vår värld fungerar.
Utöver samarbete med
universitet och högskola ser vi det lokala
näringslivet som en viktig partner till vår
skola. Både skola och näringsliv vinner
på ett samarbete. Näringslivet får
en uppfattning om hur dagens skola formar morgondagens
medarbetare. Skolan blir delaktig i den verksamhet
som sker inom näringslivet. Eleverna får
kunskaper om de villkor och behov som finns i arbetslivet.
De får bättre koppling mellan teori
och praktik i undervisning. Skolan blir en del
av samhället
och ingen isolerad ö.
Skolans ledning arbetar med
ett sedan tidigare väl etablerat nätverk i
såväl kommun som näringsliv samt inom
de olika lärosätena.
Skolans arbetssätt präglas
av lektioner med inspirerande och kommunikativa pedagoger,
praktiska övningar, laborationer, projektorienterad
tematisk undervisning, studiebesök/dag
och utställningar. Skolan satsar på många
och återkommande prao tillfällen.
Värdegrunden genomsyrar
verksamheten i sin helhet i skolan. Det handlar om relationer
mellan människor och om hur vi behandlar varandra
som barn, unga och vuxna. Arbetet med värdegrunden
är en ständigt pågående process
som omfattar alla sammanhang i skolan; i undervisningen,
på rasterna, på språng mellan lektionerna,
i möten mellan elever och skolpersonal och i lärarrummen.
Värdegrunden sätts i fokus för att stärka
demokratin i skola och samhälle. På detta
sätt förebygger vi mobbning, sexuella trakasserier,
våld, främlingsfientlighet och andra uttryck
för bristande respekt för människors
lika värde. Skolan verkar för att eleverna
får ett utvecklat språk och gedigen allmänbildning
för att få ett innehållsrikt liv och
därmed förmåga till empati.
Skolan genomsyras av och arbetar aktivt med värdegrundsfrågor enligt Lgr 11 bl a på följande sätt:
Att tid för
samtal avsätts och att relationernas betydelse
uppmärksammas på alla nivåer – med
barn, mellan barn och vuxna och mellan de vuxna.
Att informella
miljöer uppmärksammas, dvs. de skolmiljöer
som inte är direkt förknippade med undervisningen,
men där ofta till exempel mobbning förekommer.
Exempel på detta kan vara korridorer, skolgårdar
och omklädningsrum.
Att kunskapen
och kompetensen inom värdegrundsområdet
stärks.
Att det finns
tydliga mål på alla nivåer som
utvärderas. En hög grad av medvetenhet
om hur det ser ut i skolan, som grund för
utvecklingsinsatser.
Att det finns
en tydlig och synlig ledning.
Att alla vuxna
i skolan är ansvariga.
Att arbeta långsiktigt
och utgå från ett främjandeperspektiv.
Att såväl barn som föräldrar
engageras och involveras.
Att skolan samverkar
med och drar nytta av befintlig kunskap i närsamhället.
Skolan har ett demokratiskt uppdrag,
som består av olika delar. En del handlar om att
utveckla elevernas kunskap om demokrati och värdegrund
och denna del återfinns till stor del i vår
traditionella ämnesundervisning. Den andra delen
innebär att vår skola verkar i demokratiska
arbetsformer, där såväl elever som personal
har ett reellt inflytande och känner stark delaktighet
i sin arbetsmiljö . Detta inflytande är formellt,
genom elev- och föräldraråd samt genom
personalmöten. Inflytandet är därmed
också informellt, genom att det ges möjlighet
att diskutera och påverka arbetssätt och
innehåll i undervisningen. Detta innebär
ett arbete med värdegrunden, dvs. de demokratiska
värdena, till exempel solidaritet, människors
lika värde och jämställdhet.
Vi prioriterar skolans småskalighet och därmed
får vi goda förutsättningar att skapa
en trygg miljö för eleverna.
Vi arbetar i nära samråd med föräldrarna
för att kunna se och möta varje individ på
allra bästa sätt.
|