NPF

Neuropsykiatrisk funktionsvariation (NPF)

Autismspektrumtillstånd - ADHD - Tourettes syndrom - Språkstörning - Trotssyndrom

FEM GODA RUTINER

Alla mår bra av goda rutiner och om du är i skolsvårigheter som beror på NPF så kan detta vara extra viktigt:

Oavsett om du har svårigheter som du är född med eller har svårigheter som kan komma ibland och försvinna ibland, så kan du tjäna mycket på att få rätt på din sömn och väldigt många ungdomar sover för lite och för dåligt för att kunna må bra.

Dina föräldrar kan se om du behöver varva ner tidigare, lämna ifrån dig dator, spel och mobil på natten och om du får i dig för mycket eller fel mat för sent? Även kurator och vårdcentral kan ge hjälp.

Hur vet man om man sover dåligt?

2. Ät på bestämda tider

Att äta något var fjärde timme hjälper dig att få energi till dagen. Att hoppa över ett mål mat påverkar ditt mående, humör, dina skolresultat och din omgivning, så gör aldrig det. Exempel:

8.00 Frukost

11.00 Lunch

15.00 Mellanmål, t ex frukt, smörgås eller yoghurt eller smoothie

19.00 Middag

Ät inte godis eller annat sött och drick inte kaffe, läsk eller energidryck efter 15, för den kicken kan göra det svårt för dig att varva ner när du ska sova. Sök på nätet efter goda och hälsosamma mellanmål och prova dig fram till bättre alternativ. Smoothie på yoghurt, bär och banan är till exempel jättegott.

3. Vardagsmotion varje dag - lagom!

Gå eller cykla till skolan varje dag. Ta en kvällspromenad på en kvart varje kväll - kanske med kompis, förälder eller grannens hund?

Boka inte in för mycket för vardagen, för du behöver återhämtning också.

4. Struktur och planering

Gå igenom morgondagens schema redan efter kvällsmat, be dina föräldrar om hjälp, packa väskan på kvällen och lägg fram dina kläder. Allt som inte tar energi från morgonen hjälper dig att ha energi till dagen.

Titta i provschemat varje vecka så att proven inte kommer som en överraskning.

Fråga läraren vad du ska repetera till nästa lektion för att lära dig lite varje vecka så det inte blir för mycket dagarna innan provet.

5. Vila

Många säger att de softar och vilar när de tittar på serier eller i mobilen, men vilar hjärnan egentligen när du får så många syn- och hörselintryck?

Ställ mobilens alarm på tio minuter och lägg den en bit ifrån dig. Sätt dig i en bekväms ställning och dra en mysig filt över dig och blunda. Rör dig så lite som möjligt tills mobilens alarm ringer. Den vilan ger vila. Denna lilla paus är bra att ta direkt efter skolan, för att få en bra eftermiddag, men inte för sent, för då somnar du kanske inte på kvällen sedan.

Om tio minuter är för lång tid, så börja med tre minuter och lägg till en minut om dagen tills du är uppe i tio minuter. Vill du ha något att göra medan du vilar så sätt på en mindfulness-app i mobilen istället. Det är faktiskt ännu bättre än att bara blunda.

Du kommer att älska dina pauser!