SYV

Studie- och yrkesvägledning

Vad vill jag bli när jag är stor? Hur blir jag det? Vad händer efter Svea? Läskigt att sluta eller kul att göra något annat? Under tiden på Svea så kommer du att bli väl förberedd för att göra dina val till gymnasiet.

Jag är Sveaskolans studie- och yrkesvägledare. Under dina fyra år på skolan ska vi både genom enskilda samtal och lektioner med mig (men även med dina lärare) prata om olika yrken och arbetsområden. Vi bjuder in föreläsare inom olika yrkesområden och genomför studiebesök - allt för att du ska få så bra koll som möjligt inför ditt gymnasieval.

Vad finns för olika arbeten där du bor? Hur ser det ut runt Sveaskolan och i Limhamn?  Malmö är Sveriges tredje största stad - vart tar alla människor vägen som går till sina jobb? Var jobbar de någonstans? Hur kommer olika jobb/yrken se ut i framtiden, både på hemmaplan och utomlands? Det är många frågor som vi tillsammans ska prata om.  Så roligt vi kommer att ha under tiden!